این روزها، بحث دربارهی پدیده نسبتاً نوظهور لوت باکس در دنیای بازیهای ویدیویی بسیار بالا گرفته است و خشم بسیاری از گیمرها را برانگیخته است. به طور کلی لوت باکس به معنای یک آیتم مجازی است که به شما امکان میدهد با شارژ کردنش، مجموعهای از آیتمهای مختلف را به صورت رندوم دریافت کنید. این آیتمها میتواند موارد سادهی ظاهری برای آواتار و کاراکترتان باشد یا یک اسلحه یا زره خاص. بازیکنان بسته به نوع طراحی لوت باکس در بازی، میتوانند یک عدد خریداری کنند یا آن را در پروسه گیم پلی دریافت کرده و کلیدهای گشایش آن را در ادامه بخرند.
این پدیده تا زمان انتشار عنوان Overwatch در سال ۲۰۱۶، در چندین بازی وجود داشت اما چندان جدی گرفته نمیشد. عناوین پر شماری در سال ۲۰۱۷ نیز راه اورواچ را ادامه دادند که موجب بروز انتقادات فراوانی نسبت به سازندگان و ناشران بازیهای ویدیویی شد.
شاید لوتباکسهای جزو بدترین راههای درآمدزایی در بازیهای ویدیویی باشند. با وجود لوت باکسها بازیکنان باید پول بپردازند تا شانسی در بدست آوردن ویژگیهای مورد نظرشان داشته باشند و اگر این قضیه به درستی بررسی نشود، تعادل در بازیها برقرار نمیشود. بسیاری از طرفداران نیز مخالف این موضوع هستند و Battlefront 2، مصداق بارز این اتفاق است.
لوییز وارد، مدیر تحقیقات بخش گیمینگ، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده IDC، در گفتگو با Glixel اعلام کرد که درآمد بالای شرکتها از لوت باکسها باعث میشود تا این شرکتها در حال حاضر این رویه را تغییر ندهند. وارد در این باره گفت: «درآمد سیستم لوتباکس بیش از آن چیزی است که باعث شود استودیوها آن را کنار بگذارند. بازیکنان نیز از این موضوع استقبال نمیکنند چرا که این تغییری است که چگونگی کارکرد آن، هنوز مشخص نیست.»
وارد افزود: «بازیها دارند به سرویسها تبدیل میشوند. سرویسهایی که عرضه آنها تازه شروع درآمدزایی است و با وجود مجموعهای بزرگ و طرفداران زیادی که سال به سال این بازیها را تجربه میکنند، این درآمدزایی ادامه دارد.»
لوت باکسها میتوانند مشکل بزرگی در وجود تعادل در بازیها به وجود بیاورند و همین موضوع باعث نگرانی بسیاری از بازیکنان شده است. تاثیرات منفی آن را نیز میتوان در عناوینی همچون Battlefront 2 مشاهده کرد.